Close

Design és dinamika Kecskemétről

A New York International Auto Show-n mutatkozik be az első Kecskeméten készülő Mercedes-AMG modell, a CLA 45 AMG. A négyajtós középkategóriájú kupé a sikeres, nagy teljesítményű és egyben trendformáló CLS 63 AMG filozófiáját követi. Már egyetlen pillantás alapján látható, hogy a CLA 45 AMG ugyanazokat a géneket örökölte, mint nagyobb testvére és tökéletesen képviseli az AMG márka „Driving Performance” ígéretét: 265 kW (360 LE) teljesítménnyel és 450 newtonméter nyomatékmaximummal nemcsak a világ legerősebb négyhengeres szériamotorjával büszkélkedhet, hanem rendkívüli hatékonysággal és az EU6 károsanyag-kibocsátási szabvány teljesítésével is. Száz kilométerenként 6,9 literes fogyasztása (NEFZ összesített) a legmagasabb igényeket is kielégíti. Szintén új mércét állít a vetélytársak elé a teljesítményorientált AMG 4MATIC összkerékhajtás. Az autó alapfelszereltségének része az Integrált Szerviz Csomag, ami Magyarországon egyedülálló módon négy éves időtartamon vagy 120 000 kilométeres futásteljesítményen belül teljesen díjmentes karbantartást biztosít minden Magyarországon forgalomba helyezett új Mercedes-Benz személyautó tulajdonosának. 

Az új, négyajtós, nagy teljesítményű kupé rendkívüli kombinációban kínálja a lenyűgözően sportos vezetési élményt, az extravagáns designt és a legmagasabb fokú individualitást. A CLA 45 AMG-vel új szegmenst alapoz meg a Mercedes-AMG – akárcsak a 2012-ben bemutatott CLS 63 AMG Shooting Brake modellel és a CLS 55 AMG-vel 2004-ben. Bemutatásakor mindkét AMG modell közvetlen vetélytárs nélkül állt, és megihletett más autógyártókat is. Turbómotor, összkerékhajtás és hétfokozatú AMG SPEEDSHIFT DCT sportváltómű – a CLA 45 AMG ugyanazt a hajtásláncot kapta, amely az A 45 AMG kiemelkedő dinamikáját és hatékonyságát adja.

Ola Källenius, a Mercedes-AMG GmbH vezetője: „A CLA 45 AMG formájában páratlan, abszolút kívánatos autót prezentál a Mercedes-AMG, a jellegzetes AMG génekkel. A csúcstechnika-csomag, a világ legerősebb négyhengeres szériamotorjával és a teljesítményorientált AMG 4MATIC összkerékhajtással a legszebb formájában adja a kiemelkedő dinamikát.“

Tipikus AMG: a világ legerősebb négyhengeres szériamotorja

A CLA 45 AMG műszaki adatai azonnal elárulják, hogy a 2,0 literes AMG turbómotort a világ legnagyobb teljesítményű négyhengeres szériamotorjává avatja a 265 kW (360 LE) és a 450 newtonméteres nyomatékmaximum.
A nagy teljesítmény, illetve nyomaték és a teljesítményorientált AMG 4MATIC összkerékhajtás kombinációja sportkocsihoz illő képességeket ad a CLA 45 AMG-nek: a kupé nulláról százra 4,6 másodperc alatt gyorsul, csúcssebessége 250 km/óra (elektronikusan korlátozva). Ám az AMG 2,0 literes turbómotorja nemcsak dinamikájával nyűgözi le vezetőjét, hanem hatékonyságával és környezetkíméletével is, hiszen fogyasztása 6,9 liter/100 kilométer (NEFZ összesített), és már ma teljesíti a 2015-ban hatályba lépő EU6 kipufogási szabványt, illetve a 2017-től előírt 6 × 1011 Part/km részecskeszám-határértéket.
A meggyőző adatok alapját a Mercedes-AMG csúcstechnikai csomagja teremti meg. A BlueDIRECT motorcsalád nagy teljesítményű tagjaként sugárvezérelt közvetlen benzinbefecskendezést és az égésterek közepén elhelyezett piezo-porlasztókat kapott a négyhengeres turbómotor. A többszörös befecskendezés és a többszörös gyújtás kombinálása jelentősen javítja az üzemanyag kihasználását és fokozza a termodinamikai hatásfokot, illetve csökkenti a károsanyag-kibocsátást. További fénypont a teljesen alumínium, homok-kokillaöntési technológiával készült forgattyúsház, az optimalizált súlyú forgattyús hajtómű, acél főtengellyel, kovácsolt dugattyúkkal és csökkentett súrlódású dugattyúgyűrűkkel, a NANOSLIDE henger-siklófelület, a levegő-víz töltőlevegő-hűtés, a generátorvezérlés és az ECO start-stop funkció.

Kettős beömlésű turbófeltöltő és vezérlőszelepes AMG sportkipufogó

A kis lökettérfogatú turbómotorok reagálási viselkedése alapvető probléma elé állítja a tervezőket. A Mercedes-AMG konstruktőre kettős beömlésű turbófeltöltővel, a kipufogórendszer áramlási ellenállásának minimumra csökkentésével és újszerű befecskendezési stratégiával oldották meg ezt. A kettős beömlési technika spontánabbá teszi a töltőnyomás felépülését, de pozitív hatású a kipufogógáz ellennyomásának, hőmérsékletének és impulzusainak kihasználása is. Ennek köszönhetően már alacsony fordulatszámon nagy nyomaték jelentkezik, sőt, örvendetes mellékhatásként csökken a fogyasztás és az emisszió. 1,8 bar töltőnyomásával szintén a mezőny élén áll az AMG 2,0 literes, négyhengeres turbómotorja.

A nagy csőátmérőjű AMG sportkipufogó automatikusan vezérelt pillangószelepe már ismert az SLK 55 AMG-ről, feladata a dinamikai élmény és a Mercedesre jellemző tartós megbízhatóság célkonfliktusának feloldása. A szelep jellegdiagram-vezérléssel, fokozatmentesen nyílik és csukódik, a vezető teljesítményigényének, a terhelési állapotnak és a motor fordulatszámának függvényében. Erős gyorsításkor különösen komoly és szívbe markoló motorhang szól a dupla kipufogóvégből.

Kívánságra építik be a CLA 45 AMG-be az AMG nagy teljesítményű kipufogórendszerét, szintén pillangószeleppel. Gázadáskor és sebességváltáskor ennek még vérpezsdítőbb, markánsabb a hangja. Különösképp a visszakapcsoláskor adott gázfröccs és felkapcsoláskor a gyújtás, illetve befecskendezés elvétele ad olyan élvezetesen borzongató hangzásélményt, amely egyébként csak a négynél több hengeres motorokra jellemző.  
Nagy teljesítményű hűtőrendszer, az SLS AMG komponenseivel

A CLA 45 AMG nagyfokú menetdinamikája megfelelő hűtőrendszert kíván. Az SLS AMG szerkezeti elemeit használták fel hozzá, kiegészítve a levegő-víz töltőlevegő-hűtő alacsony hőmérsékletű körével: a hűtőmodul első síkjában elhelyezett, teljes felületű hűtőn kívül van egy radiátor a kerékdobban is. A sorba kapcsolt töltőlevegő-hűtő és a nagy légbeömlő mögött elhelyezett vízhűtő átfúvását nagy teljesítményű elektromos ventilátorral oldották meg, így optimális a nagymértékben komprimált töltőlevegő hűtése, teljes mértékben kifejtheti erejét a motor.

A váltómű-olaj hűtését a motor forróvizes körébe kötve oldották meg. A közvetlenül az első kötény mögött elhelyezett vízhűtőt a váltó közvetlen közelében felszerelt hőcserélő támogatja, amelyet egy kiegészítő szivattyú lát el pontosan az igénynek megfelelő mennyiségű hűtővízzel.
„Egy ember, egy motor“: motorgyártás hagyományos kézi munkával

Miként a nyolc- és tizenkét-hengereseket is, az AMG új négyhengeres motorját teljesen kézzel rakják össze, az „egy ember, egy motor” filozófiának megfelelően. A Mercedes-Benz MDC Power gyártóüzemében (Kölleda), ahol az A- és a B-osztály valamennyi négyhengeres BlueDIRECT erőforrása készül, külön szerelősort hoztak létre az AMG motor részére. Jellegzetesség, hogy minden egyes motor plakettet visel a felelős szerelő nevével – ez a plakett nemcsak a legmagasabb gyártási minőség jele, hanem utalás a Mercedes-Benz teljesítmény-márkájának génjeire. Az elkészült erőforrásokat ezután a kecskeméti Mercedes-Benz gyárban szerelik az autókba: a Mercedes-Benz CLA 45 AMG ezáltal az első Magyarországon készülő Mercedes-AMG modellé válik.
Hétfokozatú AMG SPEEDSHIFT DCT sportváltómű

Duplakuplungos váltómű és összkerékhajtás – a CLA 45 AMG hajtóműve testet öltött mérnöki művészet! A hétfokozatú AMG SPEEDSHIFT DCT sportváltót közvetlenül a keresztben beépített motorra szerelik. Lényeges szoftver-moduljait az SLS AMG szuper-sportkocsiról vették át. A hét fokozat, a háromféle menetprogram, a gázfröccs-funkció és a RACE START a lehető legjobb gyorsulásról gondoskodik. Ezen erőátvitel erénye, hogy a vonóerő megszakadása nélkül, villámgyorsan vált, szabályozási stratégiája pontosan megfelel az igényeknek, nagyon komfortos és hatékony. Erősített fogaskerekei tartósan megbízhatóvá teszik, akárcsak a karbon súrlódóbetétes szinkrongyűrűk, amelyek ráadásul optimálisra csökkentik a reakcióidőt manuális sebességváltás közben. Minden előfeltétel adott tehát egy-egy tüzes körre a lezárt versenypályán!

„Momentary-M” üzemmód fokozza a dinamikát és a vezetési élményt

A dinamika és a vezetési élmény további fokozásának eszköze az úgy nevezett „Momentary-M“ üzemmód, amelynek révén a vezető „C“ és „S“ módban az „M” jelzésű manuális menetprogramot a kormánykerék elengedése nélkül is aktiválhatja a fel- és visszakapcsoló fokozatváltó egyidejű megérintésével. A „Momentary-M” üzemmód használatával a vezető az automata üzemmódokban is élvezheti a kimagasló dinamikát, ugyanakkor a fordulatszám-határolás elérésekor a felváltás önműködően történik. Ezáltal teljes mértékben átadhatja magát az autós a lenyűgöző menetteljesítmények élményének.
Manuális „M“ módban és „S“ sport-programban a CLA 45 AMG fokozatváltási idői az SLS AMG GT szuper-sportkocsi szintjén vannak. Közben lehet teljes gázt adni, mert a rendszer rövid időre elveszi a befecskendezést és a gyújtást, egyben szívdobogtató hangzást keltve. „C” módban (Controlled Efficiency) lágyabb motor- és váltómű jellegdiagramok szolgálják a komfortos és takarékos autózást. Ilyenkor működik a start-stop funkció is.
Teljesítmény-orientált AMG 4MATIC összkerékhajtás

A CLA 45 AMG alapfelszerelése a variálható AMG 4MATIC összkerékhajtás. Tervezőinek szeme előtt a „teljesítmény“ és a „dinamizmus“ szavak lebegtek. A hátsó kerekek felé a hétfokozatú sportváltóba tökéletesen integrált, vele közös olajháztartású kompakt leágazás (Power Take-off Unit – PTU) vezeti el a teljesítményt. Ez jelentős, 25 százalékot elérő súlyelőnnyel jár a vetélytárs-megoldások külön hajtómű-házához és kenéséhez képest. Minimumra csökkentett súrlódású kúpgörgős csapágyainak köszönhetően nagyon jó a PTU hatásfoka is.

A nyomatékot kétrészes kardántengely juttatja hátra, elektro-hidraulikus vezérlésű lamellás tengelykapcsolóját súlyelosztási okból a hátsó differenciál házával építették egybe. A rendszer felismeri, ha túlforognak az első kerekek, és ilyenkor villámgyorsan, a vezető számára észrevehetetlenül összenyomja a lemezcsomagot egy hidraulikus szivattyú, ezáltal az igénynek megfelelő teljesítmény jut a hátsó kerekekre. A gyors reakció kedvéért a szivattyú állandóan aktív, nem kell minden alakalommal újra beindítani, ahogy más rendszerekben szokásos. Az erő elosztása teljes mértékben variálható: normál körülmények között optimális hatékonysággal, fronthajtásúként halad a CLA 45 AMG, de szükség esetén 50:50 százalék is lehet a két tengely nyomatékaránya. A változó elosztás befolyásoló tényezői a következők: menetsebesség, kereszt- és hosszirányú gyorsulás, elkormányzási szög, az egyes kerekek fordulatszám-különbsége, bekapcsolt fokozat és gázpedál-állás.

Háromfokozatú ESP® és ESP® kanyardinamika-asszisztens

Exkluzív különlegesség az AMG 4MATIC együttműködése a háromfokozatú ESP®-vel és az ESP® kanyardinamika-asszisztenssel. Az ESP® három fokozata révén a vezető tetszése szerint, gombnyomással szabhatja meg a CLA 45 AMG dinamikáját. A biztonságot előtérbe helyező „ESP ON“ program semleges menettulajdonságokat valósít meg, instabil állapot kezdetén egy vagy több fék működtetésével és a motorteljesítmény visszafogásával lép közbe.
Az ESP®-gomb rövid megnyomása aktiválja a dinamikus orientációjú „SPORT Handling“ módot, amelyben később jönnek az ESP® beavatkozásai, és nagyobb nyomaték jut a hátsó tengelyre. Ilyenkor aktívabban, élvezetesebben lehet autózni. Hosszabban megnyomva az ESP®-gombot „ESP OFF“ állásba kerülünk – menetstabilizálás nem áll rendelkezésre. Ezt utóbbi csak avatott kezű pilóták számára ajánlott, zárt pályán. A fékpedál megnyomásakor viszont mind a „SPORT Handling“ módban, mint „ESP OFF“ helyzetben rendelkezésre áll az ESP® valamennyi biztonsági funkciója.

Remek kiegészítője mindennek a kanyardinamika-asszisztens, amely sportos kanyarodáskor a belső íven futó kerekek észrevehetetlen fékezésével pontosan meghatározott mértékű befordító nyomatékot kelt a jármű függőleges tengelyvonala körül, úgyhogy precízen és jól uralhatóan viselkedik a CLA 45 AMG. Az asszisztens működése függ a választott menetmódtól: „SPORT Handling“ és „ESP OFF“ helyzetben a minél nagyobb mértékű agilitást szolgálja, de általában mindig jelentős mértékben fokozza a határhelyzeti biztonságot.

AMG sportfutómű, saját első és hátsó híddal

A többi nagy teljesítményű AMG autóhoz hasonlóan a CLA 45 AMG is igényes futóművet kapott. A három lengőkaros első felfüggesztést merevebb kerékaggyal és teljesen új elaszto-kinematikával látták el. Az alsó lengőkar síkjában újonnan fejlesztett, merevebb perselyeket alkalmaztak, – ezek élénkebbé teszik a bekanyarodást, illetve precízebbé és direktebbé a visszajelzéseket, és fokozzák a kerékdőlés merevségét, nagyobb kanyarsebességet téve lehetővé. A komplett első híd tervezésekor nagy súlyt helyeztek arra, hogy dinamikus vezetési stílus esetén a lehető legjobb legyen az útfogás.
Teljesen új fejlesztés a CLA 45 AMG négy lengőkaros hátsó futóműve is. A gumiperselyek elasztokinematikáját maximális menetdinamikára és uralhatóságra méretezték, a hátsó híd tartójának bakjait pedig a jobb menetstabilizálás érdekében mereven összecsavarozták a karosszériával. Speciálisan hangolt rugó-csillapító egységek és erősebb stabilizátorok engednek meg nagy harántgyorsulást, és csökkentik az karosszéria dőlését gyorsan váltakozó kanyarokban. Az AMG könnyűfém keréktárcsákra 235/40 R 18 méretű gumiabroncsot szerelnek.

AMG sport paraméteres kormánymű, AMG nagy teljesítményű fékberendezés

Nagyfokú kormányprecizitást és agilitást eredményez az elektromechanikus Dual Pinion AMG sport paraméteres kormánymű, AMG-specifikus sebességfüggő rásegítéssel és állandó áttétellel (14,5 : 1). A villanymotort helytakarékosan a kormánygépen helyezték el. Spontán és megbízható lassításról a nagy teljesítményű AMG fékberendezés négy hűtött és perforált tárcsája gondoskodik, elöl 350 x 32, hátul 330 x 22 milliméteres mérettel.

Összetéveszthetetlen design

Elég csak rápillantani az új CLA 45 AMG-re, hogy egyértelmű legyen: szándékos a hasonlóság a CLS 63 AMG-vel. A kifejező CLA-formanyelvet az AMG-re jellemző elemekkel egészítették ki, a design új ikonját hozva létre. A CLA arányai eleve sportosak, és e hatást tovább erősíti az AMG „Twin blade“ hútőmaszkja és keresztléce az AMG-kötényen, mindkettő matt titán-szürke színben. Az oldalsó, feketével keretezett nagy hűtőnyílások a mögöttük elhelyezett hűtőmodult látják el levegővel. Széria a bi-xenon fényszóró.

Megragadja a tekintetet a küszöbburkolatok matt titán-szürke betétje is. Ugyanígy jellegzetes eleme a nagy teljesítményű AMG csúcsmodelleknek a dupla küllős, titán-szürke festésű és fényesre esztergált AMG könnyűfém-kerék és a sárvédő „TURBO AMG“ felirata. Nem marad hatástalan a hátsó kötény oldalsó légkiömlője és nagy, középső diffúzor-betétje, valamint matt titán-szürke dekorációs betétje sem. A dinamikát két krómozott dupla kipufogóvég sejteti, míg a markáns, fénydiódás hátsó lámpa sorozatgyártmány.

Dinamika, exkluzivitás és kiváló anyagminőség az utastérben

Lenyűgöző minőség, kiváló anyagválasztás és a Mercedes-AMG-re jellemző dinamika, illetve exkluzivitás elégíti ki a legmagasabb igényeket is a CLA 45 AMG enteriőrjében. Széria a sportülések ARTICO/mikroszál DINAMICA bőrutánzat üléshuzata, vörös kontrasztvarrással, a vörös biztonsági öv, a fokozatváltó karokkal kiegészített multifunkciós sport-kormánykerék, az AMG DRIVE UNIT és az AMG küszöbléc. Ezekhez nagyszerűen illik a szálcsiszolt alumínium dekoráció a műszerfalon és az öt darab galvanizált szellőző. A AMG kombinált műszert központi színes kijelző egészíti ki, AMG főmenüvel és RACETIMER stopperrel.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top