Close

Újabb Ikarusok a Közlekedési Múzeumban

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum ismét kivételes fontosságú Ikarus buszokat mentett meg. A Múzeum legújabb szerzeményei az autóbuszgyártás történetében meghatározó jelentőséggel bíró 200-as autóbuszcsalád egyik tagja a 260-as, míg a másik különlegesség az Ikarus 415.

„A Múzeumban mindent elkövetünk az Ikarus-örökség megmentésért, annak gondozásáért és illő bemutatásáért ezzel tisztelegve Finta László életműve előtt is. Idén már sokadik alkalommal sikerül újabb modellekkel gazdagítani a Múzeum gyűjteményét. Külön öröm, hogy napjaink egyik legismertebb típusából, az Ikarus 260-as típusból is végre a múzeum gyűjteményébe vettünk egyet, ezek a hazai városok autóbusz-állományában korábban jelentős szerepet töltöttek be.” – mondta Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.
A 260-as modell a 200-as család egyik meghatározó tagja volt, ami a világ legnagyobb darabszámban gyártott autóbuszává vált. A most múzeumba került kocsi az első példány ebből az autóbusz családból. A buszok 1971-ben jelentek meg és azok sorozatgyártása 1973-ban indult be és attól kezdve meghatározó szerepet játszottak. Az Ikarus egyik jelentős üzleti sikere is ehhez a típushoz kötődik. Összesen 72 548 darabot értékesítettek, ezzel a darabszámmal a típus nemcsak az Ikarus, de az egész világ autóbusz-termelésének is egyik legnagyobb darabszámban előállított szóló autóbusza. Négy kontinens 26 országába adták el a járműveket. A karakteres 2-2-2 harmonikaajtajú Ikarus 260.50 egy helyközi-városi közlekedésre kialakított busz és a Középnyugat-magyarországi Közlekedési Központ tatabányai telepéről került a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe. A Közlekedési Központtal együtt szoros szakmai együttműködésben dolgoztunk a jármű megmentésért.


A 260-as típus sikerén felbuzdulva alkották meg a 415-ös modellt. A 415.14-et 2001-ben gyártották, eredetileg trolibuszként, majd később alakították át autóbusszá. A jármű egyik érdekessége, hogy tesztjelleggel Oroszországba szállították, azonban ott nem voltak vele elégedettek és visszaküldték. Ekkor kivették a jármű elektromos motorját, ezután diesel motoros hajtású lett, átfényezték, harmadik ajtaját átalakították. A megvásárolt darab az utolsó legyártott modell.
Mindkét Ikarus busz a hazai járműgyártás történetének egyik kiemelkedő típusa. A múzeum az Ikarus buszok megmentésével elkötelezett a hazai járműgyártás emlékeinek megőrzése mellett ezzel tisztelegve Finta László életműve előtt is. A megújulás keretében indított intenzív gyűjteménygyarapítás egyik oka, hogy a hazai jármű-és közlekedéstörténet minél nagyobb részét őrizzük meg, tegyük mindenki számára hozzáférhetővé.
Forrás: Közlekedési Múzeum

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top