Close

Kártyavár darabokban

houseofcard001

Mindenki, aki épített már kártyavárat, pontosan tudja, hogy milyen lassan és aprólékosan épül, mennyi precíz koncetráció, figyelem és gondosság szükséges hozzá…És mennyire sebezhető. Egy pillanat alatt képes összedőlni. Az én Kártyaváramat most elvitték – összeomlott. Kevin Spacey építette és ő is rombolta össze. Eldőlt. Őt magát is maga alá temetve.  Ép most, ezekben a napokban darabjaira hullik. Talmivá válik…

A Kártyavár című sorozat ( eredeti angol címén: House of Card ) az évtized sorozata – így emlegették, amikor megjelent a Netfilx csatornán. Az első évad azonnal kilenc Emmy-díj jelölést kapott. Mindenkit és minden eddigit felülmúlva.  És még négy évad készült – az ötödik után döntöttek úgy, hogy épüljön egy hatodik évad Kártyavár is. Most összedőlt. Az is. Le sem forgatják Kevin Spacey-vel – Kevin Spacey miatt. A zaklatási ügye.
Aki látta, vagy bele fogott a Kártyavárba, függő lett. Többszörösével volt érdemes nézni. Népszerű ember vallotta nem régiben nyilvánosan: öt epizódot nézett meg egy délután alatt.

kevinspacey001

Aki zaklatási ügybe keveredik – azt megette a Fene. Azonnal – és visszavonhatatlanul, egy szempillantás alatt felfalja (Lázár Ervin mesebeli fordulatával fogalmazva) Jön a Fene és jól lakik vele. ( Utána még elviszi a Franc-ba is )
Én egy halott ember lettem – magyarázta Kerényi Miklós Gábor az egyik hírcsatornán élő adásban, miután zaklatási ügybe keveredett. Ő volt az egyetlen, aki meg is szólalt és vállalta a nyilvánosságot ebben a kérdésben. 
Én csak a egy néző vagyok. Ezt is csak néztem. Ahogyan korábban megigézve a Pál utcai fiúk-at is a Vígben, de Marton Lászlónak minden darabját ( a Képzelt riport egy amerikai popfesztivál legendája óta.)
Én csak a néző vagyok. És nem rám, és nem nekem írták ezeket a mostani darabokat, róluk (az elkövetőkről)?  A nézőművészeti egyetemre – színházi előadás Budapesten – gondolok. Ennyire néző nélküli nagy színpadot és színházat még nem láttam. Ránk itt most nem írtak szerepet? A színpadon ( a médiában) zajlanak az események: letépte, ránézett, ráfogta, lefogta. Mi itt, a sejtelmes nézői láthatatlanságban mit sem tehetünk. Csak nézzük. Amit látunk: a társadalom ítél. Pontosabban: a társadalom nem tud itélni – legfeljebb elvárni. És az ott-ebben-élők, érintettek, alkotók, ítélnek. Ki az egyetemről, le az igazgatói székből, el a sorozatból.
És most mi lesz? A színész- és színházi szakma ránk, mint nézőkre mit ír egy ilyen szituációban?  Én csak egy néző vagyok – a nem-érintett, a no me too. Ne nézzük? ( több Martont, más Kerényit és össze nem tört Kevin Spaceyt)
Ismerősökkel beszélgettünk: a bűn, ha már elkövetődött – és nem éppen elkövetődik – nyilván büntetésért kiált ( néha liheg) na de ha az megvolt – ha a bűn tette lejár? Ha aki elkövette sokáig nem járhat majd emelt fejjel, nem nézhet nyíltan farkasszmet senkivel, akkor a büntetés lejár/hat? Ahogyan egy civil esetében is? Akár gondatlanságból, akár munkakörében visszaélve, de még ha orvul és szándékosan is?
A Kártyavár tökéletes építmény. Épülhet tovább?

Kevin Spacey már jóval azelőtt megtette mindazt, ami most kiderült róla. Jóval „az azok” után formálta tökéletesre a figurát, építette fel a konok filmbeli Underwod karakterét. Személyiségéből. Düheiből, haragjaiból, sokat látottságaiból. (Csak egy jó rendező tudhatja, hogyan és miből szövi karakterét egy igazán jó színész) Kártyavár és kártyavárak – ami a nézők szeme láttára borul most össze?

Rendezők, színészek, életük nagy- és forgószínpadán, ahol próba nincs. Életfogytiglant kaptak? Mindhalálig tartó láthatatlanságot? 

Íródik ez a szomorú darab. 

Fotó: Getty Images

Fázold Helga 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások:
Shares
scroll to top